Binnen de havo/vwo afdeling stromen steeds meer leerlingen binnen met kenmerken van meer- en hoogbegaafdheid. De havo/vwo afdeling wil gedurende het schooljaar de docenten meer inzicht geven in de ondersteuning van leerlingen met kenmerken van meer- en hoogbegaafdheid. We doen dit via een professionaliseringstraject van de DNKRS (Stichting DNKRS).
Een aspect dat belangrijk is voor leerlingen met kenmerken van meer- en hoogbegaafdheid is onderling contact met ‘gelijkgestemden’. Het HVC wil dit graag op een natuurlijke, laagdrempelige manier mogelijk gaan maken binnen de afdeling.
Afgelopen dinsdag, 6 februari, heeft er een startbijeenkomst plaatsgevonden met de groep meer- en hoogbegaafde leerlingen van de onderbouw havo/vwo. Na een korte uitleg van Mascha van Dijk (coördinator leerlingondersteuning) over de kenmerken op basis waarvan wij een 14-tal leerlingen hebben uitgenodigd, is de groep aan de slag gegaan met een actief kennismakingsspel. Daarna hebben de leerlingen in verschillende samenstelling gebrainstormd over het nut van de peergroep en de invulling en frequentie van toekomstige bijeenkomsten.
Waar de leerlingen in het begin nog wat de kat uit de boom keken, bleken ze elkaar na het tennisballenspel al snel gevonden te hebben. Ze hebben de meest enthousiaste ideeën om in de toekomst aan bod te laten komen.
Een mooie start van dit nieuwe traject.