Missie & Visie

Missie

Het is onze ambitie onze leerlingen te vormen en hun talenten te ontwikkelen, zodat zij, als wereldburgers van morgen, het verschil zullen maken voor zowel de eigen leefomgeving als de wijde wereld. In een complexe samenleving hebben onze leerlingen oriëntatiepunten nodig. Daarom geven wij hen de volgende waarden mee: aandacht, vertrouwen, verantwoordelijkheid en veiligheid.

Visie

In een snel veranderende wereld maken wij als HVC het verschil door onze leerlingen de ruimte te geven hun talenten te ontwikkelen en hen de juiste kennis en vaardigheden voor de maatschappij van morgen mee te geven. Wij geloven dat in iedere leerling een waardevol, uniek en persoonlijk talent aanwezig is. Dat aangeboren talent moet worden ontdekt en ontwikkeld.

Visie op leren

In de wijze waarop wij ons leerproces gestalte geven, vinden we het kind achter de leerling essentieel. We zien onze leerlingen niet alleen als consumenten van kennis, maar ook als personen die zich ontwikkelen. Kortweg komen zij voor deze drie hoofddoelen naar het HVC: kennis verwerven – bewust worden van je rol in de samenleving – je eigen persoonlijkheid vormen.

Verbinding

Het HVC is een brede school die verbindt, een school voor alle jongeren in Nieuw-Vennep en omgeving. Dit betekent dat we alle schoolsoorten blijven aanbieden. En ook dat we verschillende leerstijlen binnen de school willen accommoderen. Uitgangspunt is de pedagogische driehoek tussen leerling, ouders en school. Samen nemen we verantwoordelijkheid voor de groei en het welbevinden van leerlingen. Daarnaast zoeken we ook de verbinding met het dorp en de omgeving, met lokale bedrijven, instellingen en verenigingen. Ook binnen de onderwijsketen, van primair onderwijs tot vervolgopleidingen, willen we de contacten intensiveren.

Maatwerk

Het HVC levert leerlingen maatwerk, we willen verschillende leerstijlen accommoderen. Daarom gaan we het onderwijs nog beter toesnijden op onze doelgroepen en diverse vormen van maatwerk inbouwen. We zoeken daarbij nadrukkelijk naar betaalbare vormen van maatwerk. Daarnaast bieden we sinds 2019-2020 een stroom van gepersonaliseerd onderwijs (HVX) aan voor leerlingen die minder tot hun recht komen in het klassieke onderwijssysteem. Doel van het maatwerk is altijd: aantrekkelijk en effectief onderwijs voor jongeren in de regio.