Mobiel telefoonbeleid

Telefoonbeleid

De afspraak

Het gebruik van mobiele telefoons door leerlingen tijdens lessen is niet toegestaan. De telefoon is tijdens de les in het kluisje van de leerling of in de telefoonzak in het lokaal waar de leerling les heeft. De telefoon is dan uit of in vliegtuigmodus.

Dit betekent dat de telefoon meedragen in de broekzak of in de tas niet toegestaan is. Dit omdat de notificaties die binnenkomen een afleidende werking kunnen hebben op de leerling. Het is niet de bedoeling dat leerlingen gefouilleerd worden of dat tassen streng gecontroleerd worden. De telefoon op stil onder in de tas is dus op zekere hoogte gedoogd.

Consequenties

Mocht de leerling toch zichtbaar gebruik maken van de mobiele telefoon dient de telefoon ingenomen te worden en is het de verantwoordelijkheid van de docent dat de telefoon in de betreffende telefoonkluis bij de conciërge terechtkomt. Hier kan de leerling de telefoon komen ophalen om 16:30. De docent is niet bevoegd de telefoon zelfs bij zich te houden.

Naleven van de regel

Van docenten wordt verwacht de telefoon ook niet meer in te zetten voor interactieve lessen, het luisteren van muziek tijdens te les en het checken van cijfers/roosterwijzigingen tijdens de les. Het is belangrijk dat deze regels worden nageleefd door alle docenten aangezien elke uitzondering die toegestaan wordt een ondermijnende uitwerking hebben op de regel in algemene zin.

Uitzonderingen

Leerlingen mogen de telefoon gebruiken als daar een medische of andere urgente reden voor is. Hiervoor zal een notitie op magister staan of zal de leerling een briefje hebben van ouders (net als met, bijvoorbeeld, de tandarts) met toestemming om de telefoon te gebruiken. Probeer hierin ook het gebruik in het lokaal te minderen. Laat bijvoorbeeld de leerling buiten het lokaal de telefoon opnemen.