Onderwijskwaliteit


Voor ons is kwaliteitszorg geen doel op zichzelf, maar een middel om onderwijs voortdurend beter te maken. Kwaliteitszorg betekent voor ons: weten waar we staan, samen bepalen waar we naartoe willen en systematisch werken aan verbetering.
We gebruiken de volgende richtlijnen om de onderwijskwaliteit te bevorderen

  • Zijn de lessen die de leerlingen volgen van voldoende kwaliteit?
  • Bereiden we de leerlingen voor op een passende vervolgopleiding?
  • Staat de school garant voor een veilige leer- en leefomgeving?
  • Is er een cultuur waarin samen doelgericht leren en verbeteren centraal staat?

Het HVC monitort de tevredenheid van leerlingen en ouders door middel van de enquêtes van kwaliteitsscholen. In principe houden wij ieder schooljaar onder leerlingen en ouders van de eerste, de derde en de examenklassen eenmalig een enquête.

De resultaten staan ter inzage via www.scholenopdekaart.nl, een project van de VO-raad, waarbij alle cijfermatige informatie over scholen voor voortgezet onderwijs (VO) wordt verzameld in één systeem.
Denk hierbij aan cijfers over de examenresultaten, doorstroming, grootte van de klassen en bijvoorbeeld financiën. Maar ook de resultaten uit de onderzoeken gehouden onder leerlingen en ouders. Dit geeft een compleet en actueel (en genuanceerd) beeld van onze school.

Het is ook mogelijk om scholen met elkaar te vergelijken via: 
 www.scholenopdekaart.nl 

Kwaliteit in alle lagen van de organisatie

 
Kwaliteitszorg leeft in alle lagen van de organisatie. Van bestuur tot schoolleiding en vakgroep, en van beleid tot klaslokaal:

  • Bestuur: elk kwartaal stellen we een verslag op waarin we systematisch de voortgang van onze doelen analyseren en rapporteren. Voor onderwijskwaliteit gebruiken we daarbij de standaarden van de inspectie.
  • Schoolleiding: zorgt voor kwaliteitsontwikkeling en bouwt aan een systeem waarin iedereen kwaliteitsbewust werkt. We evalueren elk kwartaal een aantal standaarden op basis van data, documenten en analyses. In kwartaalgesprekken bespreken en bepalen we de eindoordelen. Standaarden die onvoldoende scoren krijgen verbeteracties met concrete deadlines.
  • Teams en teamleiders: voeren ontwikkel- en beoordelingsgesprekken, lesbezoeken en leerlingbesprekingen, op basis van data en zelfevaluaties.
  • Vaksecties: stellen jaarlijks sectieplannen en jaardoelen op, evalueren onderwijsresultaten en voeren verbeteringen door.
  • Werkgroepen: ontwikkelen beleid en initiëren onderwijsvernieuwingen gekoppeld aan schoolbrede ambities.
  • Kwaliteitswerkgroep: ondersteunt en adviseert over het kwaliteitsbeleid en analyseert opbrengsten, tevredenheid en voortgang.
Samen morgen maken.
logo stichting IRIS
Herbert Vissers College is
onderdeel van Stichting Iris
logo stichting IRIS
Herbert Vissers College is
onderdeel van Stichting Iris

Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt deze website gebruik van Cookies. Door op "Akkoord" te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website, gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.